7 Tanda-tanda Anda Mengalami Masalah Tiroid

7 Tanda-tanda Anda Mengalami Masalah Tiroid 

tiroid menjadi semakin kabur berbanding sebelum ini. Terdapat banyak di luar sana yang tidak mempunyai petunjuk bahawa kelenjar berbentuk kupu-kupu mereka mengalami kesukaran. Sekurang-kurangnya, itulah yang diyakini oleh Persatuan Tiroid Amerika ( ATA ).
Dianggarkan 20 juta orang Amerika menderita beberapa jenis masalah tiroid. Ia mungkin satu kejutan yang menyedihkan, tetapi kira-kira 15 juta orang adalah penghidap gangguan tiroid. Ini agak mengganggu bagi sesiapa yang tidak menyedari gangguan tiroid, kerana ia boleh membawa kepada beberapa komplikasi kesihatan yang serius, seperti penurunan berat badan atau peningkatan berat badan, ketidaksuburan, perubahan mood, dan lain-lain. Jika anda seorang wanita berumur 35 tahun ke atas , anda mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapatkan penyakit ini. Terlebih lagi, tiroid yang tidak aktif dalam kanak-kanak boleh mengancam nyawa.Walau bagaimanapun, menembak melalui semua kemungkinan, saintis telah menemui " suis yang menghidupkan tiroid ."

Tanggungjawab besar untuk kelenjar kecil

Pernafasan, sistem saraf pusat dan periferal, kadar denyutan jantung, kekuatan otot, berat badan, kitaran haid, tahap kolesterol, suhu badan, dan senarai terus-tiroid kecil anda mendapat gambaran kerja yang besar yang merangkumi pelbagai aspek kesihatan dan melepaskan hormon. Satu perkara yang membingungkan orang (dan kadang-kadang juga doktor) apabila mengenal pasti gangguan tiroid adalah pelbagai gejala yang boleh berkembang. Ini menjadikannya sukar untuk mengesan punca utama.

Sleepiness, otak berkabus, kehilangan berat badan? Jangan jahil. Anda boleh menjadi salah satu dari 20 juta! Sekiranya anda gugup mengenai masalah tiroid yang berpotensi, gejala-gejala ini perlu mengingatkan penggera anda.

1. Peningkatan Berat Badan

Anda makan pada kuantiti makanan yang sama, tetapi berat badan semakin meningkat? Sekiranya anda tidak dapat memakai saiz seluar yang sama yang anda pakai sebelum ini, bermakna kadar metabolisma rendah disebabkan oleh fungsi hormon tiroid yang rendah.

2. Kulit Gatal dan Kering

Rash mungkin muncul sebagai tanda fungsi tiroid yang lemah mengganggu peredaran darah anda, mengubah penampilan kulit anda. Selain itu, peluh yang kurang adalah hasil daripada metabolisma yang rendah, yang menyebabkan kulit anda menjadi kering dan mudah berpeluh kerana kurang kelembapan.
3. Masalah pencernaan
Anda boleh sembelit kerana perlahan fungsi badan anda kerana hypothyroidism, terutamanya pencernaan. Hyperthyroidism, sebaliknya, boleh memaksa anda untuk melawat bilik mandi sangat kerap, atau anda mungkin mengalami cirit-birit.

4. Suhu badan tidak menentu

Ia mudah: hipotiroidisme akan sentiasa menurunkan suhu badan, sementara hipertiroidisme akan sentiasa meningkatkannya. Ini kerana kelenjar thyroid juga mengawal suhu badan anda. Setelah mengatakan bahawa, menopaus boleh menyebabkan perubahan tersebut juga.

5. Sakit yang tidak dapat anda jelaskan

Adakah otot anda menyebabkan anda sakit tanpa sebab? Ia boleh menjadi tanda fungsi tiroid yang rendah. Hypothyroidism bermakna kurang mengendalikan hormon metabolisme, yang menyebabkan gangguan dalam aktiviti metabolisme dan kadang-kadang menyebabkan kerosakan saraf.

6. Keletihan dan Hilang fokus

Merasa kurang dan kurang tenaga? Kekurangan hormon mungkin menjadi sebabnya.Ini menyakitkan otak dan fungsi neurologi dan menyebabkan ketidakseimbangan, keletihan berterusan, dan keletihan. Tiroid kurang aktif mengubah mood anda kerana banyak fungsi tubuh melambatkan. Adakah anda juga mengalami kemurungan? Ini mungkin masa untuk menguji tiroid anda.

7. Tiada keinginan seks

Hypothyroid adalah penyebab hilangnya keinginan seks. Libido yang rendah sering dikaitkan dengan hormon tiroid terlalu sedikit, kerana tiroid berkongsi sambungan dengan kelenjar adrenal serta hormon seksual. Aduan tahap testosteron rendah juga telah diselesaikan melalui rawatan tiroid.
Sekiranya anda menguji tiroid anda?
Ya, jika anda ingin menghentikan kecurigaan anda bahawa tiroid anda bertindak pelik dan menunjukkan beberapa gejala yang mengelirukan. Mempunyai ujian hormon stimulasi tiroid (TSH) yang dilakukan akan membantu anda mendidih kepada keputusan yang jelas dan tepat. Pemeriksaan leher tiroid mudah juga harus dilakukan untuk anda.
Jika laporan tiroid anda mendedahkan bahawa anda mempunyai masalah, anda tidak perlu kecewa atau bimbang. Latihan telah terbukti berkesan; Selain itu, anda boleh menormalkan fungsi thyroid anda dengan memakan makanan yang betul . Doktor anda akan bertujuan untuk membawa kembali aktiviti tiroid anda ke tahap normal-tidak terlalu pantas atau terlalu perlahan. Anda mesti bekerjasama dengan kecuaian doktor anda boleh membuat gangguan sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan membantu, dalam kes-kes yang teruk, anda mungkin diminta untuk pergi ke bawah pisau untuk mengeluarkan tiroid anda. Oleh itu, buang masa dan dapatkan didiagnosis awal-lebih cepat anda dirawat, semakin baik anda akan sembuh.

Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan