Masalah tiroid

Masalah tiroid

Fungsi tiroid berkait rapat dengan metabolisma . Kelenjar tiroid membantu untuk mengekalkan tekanan darah, mengawal pertumbuhan tisu, dan menggalakkan pertumbuhan tulang, saraf, dan pembiakan.
Masalah tiroid boleh berkembang dan mengganggu kelenjar untuk menghasilkan hormon. Biasanya, masalah tidak kelihatan diperingkat awal sehingga berlakunya ketidakseimbangan hormon. Inilah sebab mengapa masalah tiroid boleh berlaku secara tiba-tiba.
Masalah tiroid boleh menjejaskan pengeluaran peluh dan kelenjar yang menghasilkan minyak , menyebabkan kulit kering . Hormon Tiroid yang tidak aktif menyebabkan kadar metabolisma badan menjadi rendah. Kadar metabolisma yang sangat perlahan ini juga boleh menjejaskan keupayaan kulit untuk membaik pulih seperti yang sepatutnya, menyebabkan kulit gatal . Dalam kes hipertiroid, peningkatan aliran darah ke kulit boleh mengakibatkan gatal-gatal.
Gejala-gejala masalah tiroid adalah:
  • Kulit kering dan gatal
  • Masalah Berat badan
  • Keletihan
  • Rambut menipis
  • Sembelit
  • Kemurungan
Jika anda mengalami beberapa gejala diatas, anda mungkin mempunyai masalah tiroid. Dalam kes ini, adalah baik untuk mendapatkan nasihat doktor.

Rawatan Pilihan

Jika anda menganggap anda mengalami masalah tiroid, anda perlu berjumpa dengan doktor, kerana ia boleh menentukan rawatan yang sesuai dengan masalah anda. Rawatan standard untuk hipotiroid memerlukan pesakit mengambil ubat oral hormon tiroid sintetik (levothyroxin) untuk mengembalikan keseimbangan hormon. Anda perlukan beberapa perubahan gaya hidup yang boleh anda cuba sebelum memulakan apa-apa rawatan.

Gaya hidup aktif

Mengekalkan gaya hidup sihat dan aktif dapat membantu memulihkan tahap hormon dan meningkatkan tenaga. Berolahraga selama 30 minitsekurang-kurangnya lima kali seminggu dapat bermanfaat untuk mengurangkan stres, meningkatkan mood, memperdalam tidur, dan meningkatkan tahap tenaga.

Makan makanan yang sihat dan seimbang

Pemakanan yang betul juga penting untuk mencegah penambahan berat badan - yang merupakan gejala umum hipotiroidisme - dan untuk menggalakkan kesihatan kulit. Cobalah untuk memasukkan banyak protein, karbohidrat kompleks, buah-buahan dan sayur-sayuran, dan asid lemak penting ke dalam diet anda.
Dalam beberapa kes, masalah tiroid dan kulit gatal berkaitan secara langsung. Kulit gatal adalah salah satu gejala hypothyroidism yang lebih biasa kerana kelenjar tiroid dikaitkan dengan pertumbuhan kulit.Adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan jika anda menganggap anda mengalami masalah tiroid, kerana gejala sering kerap bertambah buruk jika tidak dirawat.
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan