Tips Pemakanan untuk Pesakit Tiroid

Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk lebih memahami kesan sebenar makanan dan nutrien pada kesihatan tiroid, tetapi ada beberapa bukti saintifik mengenai bagaimana beberapa jenis makanan tertentu mempengaruhi tiroid dalam dua keadaan samada positif atau negatif.
Walaupun kekurangan nutrien tertentu seperti sodium terlalu kecil kesannya kerana selenium boleh menjadi punca hipotiroid, keadaan ini  disebabkan oleh kualiti tanah, pemakanan, dan penggunaan garam beroidin. 
Penyakit autoimmun, sebenarnya, dalam kebanyakan kes penyakit tiroid di thyroiditis-Hashimoto dalam kes hipotiroidisme (tiroid kurang aktif) dan penyakit Grave dalam kes hipertiroidisme (tiroid terlalu aktif).
Walaupun disfungsi sistem kekebalan menjadi punca masalah ini, diet tetap memainkan peranan penting dalam pengurusan tiroid. Walaupun makanan dan suplemen tertentu tidak dapat merawat atau meyembuhkan penyakit tiroid, diet dengan makanan yang mesra tiroid boleh menyokong fungsi tiroid dan rawatan, membantu anda mengekalkan atau menurunkan berat badan, dan membantu mengurangkan beberapa gejala seperti keletihan, sembelit , dan metabolisma perlahan.
Dos berikut dan tidak ada adalah tempat yang bagus untuk bermula apabila anda ingin membuat beberapa perubahan. Pertimbangkan mencari bantuan pakar pemakanan yang boleh membantu membimbing anda.

Kurangkan Pengambilan Makanan Tertentu

Stres diet di dalam badan anda disebabkan oleh makan makanan yang menyebabkan :
  • Keradangan, kepekaan, atau tindak balas alergi
  • Perubahan turun naik atau pesat dalam gula darah anda
Atau mengandungi:
  • Racun atau bahan kimia yang boleh mencetuskan masalah imun
  • Jumlah lemak tidak sihat yang tinggi
Anda boleh membantu mengurangkan stres diet dengan membuat beberapa perubahan strategik.

Elakkan Makanan Diproses

Makanan yang diproses tidak mempunyai kesan langsung kepada fungsi tiroid, tetapi apabila mereka diproses dengan banyak, seperti dalam hal pizza beku, makan malam gelombang mikro, dan donat, mereka tidak sihat bagi sesiapa . Beberapa makanan yang diproses juga mengandungi bahan-bahan tertentu yang dianggap karsinogenik (penyebab kanser).
Di samping itu, makanan yang banyak diproses sering mempunyai banyak kalori kosong yang tidak menyokong badan anda sama sekali. Lebih baik memilih buah-buahan segar, sayur-sayuran, biji-bijian, dan makanan yang telah diproses dengan minimum jika anda boleh. Salah satu cara untuk mula mengamalkan pemakanan yang lebih bersih adalah untuk mencuba membeli-belah hanya pinggir kedai runcit.

Langkau Garam Jadual

Jauhi garam meja yang diproses juga, kerana ia sarat dengan bahan kimia dan bentuk iodin yang diproses.Sekiranya anda menginginkan garam, cuba bentuk semula jadi yang lebih sihat seperti garam laut yang tidak sempurna atau garam merah Himalaya.
Gunakan akal fikiran. Sekiranya anda tidak dapat menyebutkan bahan-bahan tertentu atau produk mengandungi sejumlah lemak, kalori, gula, atau garam yang sangat besar, mungkin lebih baik untuk meletakkannya kembali ke rak atau hanya sekadar memakannya sekali-sekala.

Tambah Lemak Baik

Menggabungkan lemak yang lebih baik seperti minyak zaitun, alpukat, dan kacang yang sihat ke dalam diet anda. Ini mempunyai ciri-ciri anti-radang yang boleh membantu menyokong sistem imun anda. 
Salmon juga merupakan sumber lemak yang baik, tetapi memilih salmon yang ditangkap liar dan bukannya salmon yang diternak untuk nilai pemakanan yang maksimum.
Gunakan makanan rumput dan bukannya makanan organik yang dimakan bijirin jika boleh. Daging dari haiwan yang diberi makan rumput lebih tinggi dalam lemak yang lebih sihat dan nutrien dan lebih rendah lemak secara keseluruhan daripada daging dari haiwan butir-butah.

Hadkan Pengunaan Gula

Makan terlalu banyak gula halus boleh meningkatkan keradangan, dan penyakit tiroid meningkatkan risiko anda menghidap diabetes jenis 2. Untuk membantu mengurangkan risiko ini dan tekanan diet yang lebih rendah, potong atau hapuskan madu, molase, minuman ringan, dan lain-lain bentuk gula, dan potong minuman diet dan pemanis buatan dari diet anda sepenuhnya.

Kurangkan Pengambilan Kafein

Kafein adalah perangsang yang kuat. Ini bermakna pengambilan kopi, teh, atau minuman ringan kafein yang tinggi setiap hari boleh melegakan kelenjar adrenal anda, meningkatkan kadar kortisol anda, dan memburukkan sebarang ketidakseimbangan gula darah yang anda miliki.

Minum Kesederhanaan

Alkohol sering berat pada karbohidrat dan gula. Tidak ada yang salah dengan minuman sekali-sekala untuk kebanyakan orang, tetapi berlebihan alkohol adalah tekanan pada hati anda, sistem imun anda, dan gula darah anda.

Elakkan Makan Terlalu Banyak Dalam Satu Duduk

Makan sehingga anda disumbat menyebabkan lonjakan dalam gula darah anda, biasanya diikuti dengan penurunan atau kemalangan. Ini adalah tekanan diet yang boleh dielakkan dengan membuat makanan anda lebih seimbang dari segi kalori dan berhenti apabila anda merasa puas. 
Makanan sedap adalah strategi yang berguna untuk mengelakkan makan berlebihan, kerana ia memberikan masa tubuh anda untuk mendaftar bahawa anda penuh dan meningkatkan kesedaran anda terhadap isyarat tersebut. Sebagai bonus, ia juga boleh membantu pencernaan bantuan.

Beri Tubuh Anda Cuti Makanan Malam

Cuba berhenti makan selepas jam 8 malam dan berikan badan anda 10 hingga 12 jam sejam sebelum anda makan sarapan pagi. Apabila anda tidur, badan anda mula menghasilkan tiroid, adrenal, dan hormon pertumbuhan. Ia menarik tenaga untuk pengeluaran ini dari lemak tersimpan anda, membakarnya semasa anda tidur.
Sekiranya anda terlalu pendek berehat di antara makan di waktu petang dan sekali lagi pada waktu pagi, badan anda tidak pernah mendapat mesej bahawa sudah tiba masanya untuk beralih ke mod pembakaran lemak. Dengan membenarkan rehat 10 hingga 12 jam, anda menggalakkan badan anda untuk mendapatkan mesej bahawa lebih banyak makanan tidak akan datang setiap beberapa jam, yang boleh membantu mengalihkan anda ke mod pembakaran lemak dalam semalam.

Hilangkan toksin

Hormon, antibiotik dan racun perosak adalah toksin dan mereka boleh mencetuskan tindak balas autoimun dan keradangan. Semakin anda boleh mengeluarkan racun ini dari makanan anda, semakin kurang tekanan makanan ini akan dihasilkan dalam sistem imun dan endokrin anda. Beli makanan organik, bebas hormon, tanpa antibiotik, percuma, makanan liar, dan bebas racun perosak apabila boleh.

Cuba Diet Mesra-Tiroid

Oleh kerana ia menghasilkan hormon yang mempengaruhi seluruh tubuh anda, tiroid anda sensitif terhadap apa yang anda makan. Tekanan lebih banyak makanan yang anda gunakan pada diri anda, semakin besar kemungkinan anda mengalami keradangan yang dapat memperburuk reaksi autoimun anda dan mengganggu fungsi tiroid anda. Berikut adalah beberapa pendekatan yang anda boleh cuba yang mesra tiroid dan boleh mengurangkan keradangan.

Diet Gluten bebas

Penyakit celiac adalah keadaan autoimun yang menyebabkan tindak balas imun dalam sistem pencernaan anda menjadi gluten, protein dalam gandum, barli, dan rai, menyebabkan kerosakan pada usus kecil anda.
Mempunyai penyakit ini boleh menyebabkan penyerapan nutrien yang miskin yang penting untuk kesihatan tiroid, seperti yodium dan selenium, dan mengurangkan keupayaan tubuh anda untuk menyerap ubat penggantian hormon thyroid (levothyroxine). 
Penyakit celiac adalah tiga kali lebih biasa pada orang dengan penyakit tiroiditis dan Graves Hashimoto daripada pada populasi umum.
Bagi mereka yang mempunyai penyakit seliak, menjalani diet bebas gluten boleh membantu mengurangkan keradangan dan mengurangkan berat badan. 
Sekiranya anda tidak didiagnosis dengan penyakit seliak, tetapi anda fikir anda mungkin mempunyai gejala dan / atau sejarah keluarga anda, pastikan anda disemak oleh doktor anda. Walaupun anda hanya mempunyai kepekaan gluten, anda mungkin mendapat manfaat daripada diet yang rendah gluten.

Diet Rendah Glikemik

Diet rendah glisemik rendah gula dan karbohidrat mudah yang cepat diserap, seperti roti, beras, pasta, bijirin, kentang, dan jagung. Manfaat diet ini adalah membantu mengimbangi pancang gula darah, yang menyebabkan tekanan diet. Selalunya gula darah yang tinggi juga boleh meremajakan, jadi mengurangkan dan mengimbangi gula darah anda mengurangkan tekanan keseluruhan pada hormon anda, termasuk hormon tiroid anda.

Diet Rendah Karbohidrat

Sama seperti diet rendah glisemik, diet rendah karbohidrat membantu mengekalkan gula darah anda seimbang, tetapi ia memberi lebih banyak tumpuan kepada jumlah karbohidrat yang anda makan daripada kualiti kerana diet rendah glisemik. Contohnya termasuk diet Atkin dan diet ketogenik .

Diet Protokol Autoimmune

Diet protokol autoimun memberi tumpuan kepada mengurangkan keradangan dan menyembuhkan sistem imun anda. Ia sesuai untuk sebarang jenis penyakit autoimun dan melibatkan penghapusan makanan khusus selama enam hingga lapan minggu, kemudian memperkenalkan semula perlahan-lahan.

Diet Penghapusan

Intoleransi makanan dan alergen-tenusu, kacang soya, dan kacang-kacangan, misalnya-boleh menyebabkan keradangan dan menjadikannya lebih sukar bagi anda untuk menurunkan berat badan. Ia mungkin berbaloi untuk mencuba diet penghapusan dan / atau mendapatkan ujian alergi untuk menentukan sama ada anda mempunyai sensitiviti atau alahan makanan.
Pastikan anda berbincang dengan doktor anda sebelum anda mencuba sebarang pendekatan diet untuk memastikan tidak ada risiko untuk keadaan kesihatan anda.

Mengetahui Makanan Goitrogenik

Makanan goitrogenik boleh melambatkan tiroid anda dan mempromosikan pembesarannya, yang dikenali sebagai goiter. Walaupun anda tidak perlu mengelakkan makanan ini sepenuhnya, anda harus mengelak dari makan secara teratur makan dalam jumlah besar dalam bentuk mentah, terutama jika anda mempunyai hipotiroidisme.
Berhati-hati terutamanya mengenai smoothies mentah yang mungkin termasuk banyak goitrogen mentah seperti kale dan bayam. Memasak dan mengukus makanan ini membantu mengurangkan tahap sifat goitrogenik, tetapi walaupun itu, jika rawatan tiroid anda tidak dioptimumkan dan anda tidak merasa seperti yang anda boleh, ia tidak menyakitkan untuk mengelakkan makanan ini mentah dan mengurangkan pengambilan anda juga versi yang dimasak.
Beberapa contoh makanan yang kaya dengan goitrogen termasuk brokoli, pucuk Brussels, kembang kol, kale, strawberi, pic dan kacang.
bagaimana goitrogen mengganggu fungsi tiroid
Ilustrasi oleh Emily Roberts, Verywell

Meningkatkan Pengambilan Serat Anda

Ramai orang dengan penyakit tiroid berjuang dengan sembelit dan berat tambahan. Salah satu taktik utama yang boleh membantu adalah meningkatkan pengambilan serat anda . Serat adalah penting untuk penghadaman, kesihatan jantung, pergerakan usus yang sihat, dan untuk meningkatkan rasa kenyang anda.
Sebaiknya, anda perlu mendapat 25 hingga 30 mg sehari. Lebih baik sekiranya serat berasal dari makanan serat tinggi seperti kacang, bijirin, dan epal dengan kulit. Tetapi jika perlu, bertujuan untuk kombinasi makanan dan suplemen serat semulajadi-seperti psyllium- untuk mencapai paras serat yang lebih tinggi setiap hari.
Kapsul Psyllium juga berguna untuk kali apabila anda memilih untuk menikmati makanan serat rendah, tinggi glisemik, seperti kek hari jadi. Mengambil dos seperti yang diarahkan sebelum makan pada dasarnya dapat membantu mengubah apa yang anda makan menjadi makanan serat yang lebih rendah, glisemik yang kurang mungkin untuk meningkatkan kadar gula darah anda. Melakukan ini sebagai ganti dengan kerap mengikuti diet yang kaya dengan serat penuh dengan makanan yang sihat, bagaimanapun, tidak dinasihatkan.
Perlu diingat bahawa jika anda mula makan diet serat tinggi, anda perlu mendapatkan hormon yang merangsang tiroid anda (TSH) dalam lapan hingga dua belas minggu untuk mengetahui sama ada anda memerlukan penyesuaian dos kerana serat boleh menjejaskan penyerapan ubat penggantian hormon tiroid anda .

Minum air yang cukup

Salah satu perkara yang paling kuat yang boleh anda lakukan untuk membantu kesihatan anda ialah memastikan anda minum air yang mencukupi. Menghidrasi terhidrat membantu fungsi metabolisme anda lebih cekap dan juga dapat mengurangkan selera makan anda, menghilangkan pengekalan air dan kembung, meningkatkan penghadaman anda, dan melawan sembelit dan keletihan. 
Sekiranya anda perlu menurunkan berat badan, cuba minum air sebelum makan. Ia boleh membantu menindas selera anda supaya anda kurang makan dan memukul matlamat kalori berat badan anda.
Sebahagian besar pengambilan cairan harian anda adalah air. Eksperimen dengan jenis, bentuk, dan suhu air yang membolehkan anda untuk kekal terhidrasi. 
Anda mungkin mendapati lebih mudah untuk minum lebih banyak air jika ia berada pada suhu bilik dan bukannya dingin, berkarbonasi daripada masih, ditapis daripada ketuk, atau dengan menambahkan kepingan lemon, kapur, atau timun segar.
Bekerja hingga minum .5 hingga 1 auns air untuk setiap paun berat badan anda. Jadi, sebagai contoh, jika anda menimbang berat 150 pound, anda perlu minum 75 hingga 150 ons setiap hari. Anda boleh kekal di bahagian bawah jika anda tidak terlalu aktif, tetapi jika anda berpeluh banyak atau anda cukup aktif, bertujuan untuk tujuan yang lebih tinggi.
Jika anda bekerja dengan matlamat ini dengan perlahan, selepas beberapa hari, badan anda akan menyesuaikan diri dengan tahap pengambilan cecair yang baru dan anda tidak akan membuat banyak perjalanan ke bilik mandi.

Mengekalkan Tahap Vitamin dan Mineral yang Cukup

Kekurangan nutrisi dapat memperburuk gejala penyakit tiroid. Dan walaupun mereka bukan sebab penyakit tiroid autoimun timbul, mereka biasa pada orang dengan penyakit Graves dan tiroiditis Hashimoto.Memastikan anda mempunyai tahap nutrien tertentu yang sangat penting untuk kesihatan anda.

Sebelum anda membeli suplemen

Walaupun tidak menyakitkan untuk meningkatkan pengambilan makanan yang kaya dengan nutrien ini, sebelum anda keluar dan membeli sekumpulan suplemen, tanya doktor anda untuk menguji anda untuk apa-apa kekurangan. Sekiranya tahap anda baik, mengambil makanan tambahan boleh membawa kepada keracunan, yang boleh memburukkan gejala tiroid anda dan menyebabkan masalah kesihatan lain.

Vitamin D

Vitamin D adalah penting untuk kesihatan sistem imun anda. Ia dibuat di kulit anda sebagai hasil pendedahan kepada sinaran ultraviolet matahari, dan juga terdapat dalam makanan tertentu. 
Kajian saintifik telah mendapati bahawa kekurangan vitamin D mungkin dikaitkan dengan perkembangan penyakit tiroid autoimun dan lebih biasa pada orang dengan keadaan ini. 
Penyelidikan juga menunjukkan bahawa suplemen vitamin D boleh membantu mengurangkan kedua-dua antibodi tiroid peroksidase (TPO) dan thyroglobulin (Tg) pada orang dengan penyakit tiroid autoimun.

Faedah Vitamin D

  • Membantu badan anda menyerap kalsium untuk memastikan tulang menjadi sihat
  • Mengatur sistem imun anda
  • Boleh menurunkan tekanan darah
  • Boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan diabetes

Makanan Tinggi dalam Vitamin D

  • Ikan berlemak seperti tuna, makarel, dan salmon
  • Sereal
  • Keju
  • Kuning telur
  • Jus oren jus diperkuat

Vitamin B12

Kekurangan vitamin B12 juga lebih biasa di kalangan orang dengan penyakit tiroid autoimun , serta orang tua dan orang yang mengikuti diet vegan. Oleh kerana peranannya penting dalam pembentukan sel darah merah dan fungsi saraf, kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan keletihan, kehilangan tenaga, dan sesak nafas daripada anemia (kiraan sel darah merah yang rendah), serta rasa mati rasa dan kesemutan dari gangguan neurologi fungsi.

Faedah Vitamin B12

  • Membantu tubuh anda membuat DNA
  • Memastikan sel darah merah sihat
  • Mencegah anemia

Makanan Tinggi dalam B12

  • Daging
  • Ayam
  • Ikan
  • Produk tenusu
  • Telur

Selenium

Selenium adalah penting untuk kesihatan tiroid, terutamanya kerana tiroid mengandungi selenium yang paling banyak di dalam badan. Tahap rendah selenium dikaitkan dengan peningkatan risiko hypothyroidism, goiter, dan kedua-dua penyakit thyroiditis Hashimoto dan penyakit Graves.
Para saintis telah menemui beberapa bukti bahawa orang dengan penyakit tiroid autoimun yang mengambil makanan tambahan selenium dapat mengurangkan TPO dan Tg antibodi selepas 12 bulan, serta meningkatkan mood dan rasa kesejahteraan.
Sekali lagi, kekurangan selenium agak tidak biasa di Amerika Syarikat, tetapi jika anda mempunyai tahap selenium yang rendah, yang lebih tinggi jika anda mengalami masalah pencernaan atau penyerapan, anda mungkin mendapat manfaat dari makanan tambahan. 
Walau bagaimanapun, selenium terlalu banyak boleh menjadi toksik dari masa ke masa. Pakar mengesyorkan tidak lebih daripada 400 mcg sehari selenium dari semua sumber, termasuk makanan, vitamin, dan suplemen, untuk mengelakkan ketoksikan.

Manfaat Selenium

  • Perlu untuk pengeluaran hormon tiroid
  • Membantu mencegah kerosakan sel
  • Meningkatkan sistem imun anda
  • Boleh menurunkan risiko penyakit jantung anda
  • Boleh mengurangkan risiko kanser anda

Makanan Tinggi Selenium

  • kacang Brazil
  • Makanan laut seperti udang, tuna, halibut, dan tiram
  • Biji bunga matahari
  • Ayam
  • Telur
  • Daging seperti daging lembu, daging lembu stik dan ham

Ferritin / Zat Besi

Ferritin adalah protein yang menyimpan besi tubuh anda dan membebaskannya apabila anda memerlukannya. Tahap ferritin anda perlu mencukupi agar sel anda dapat menyerap dan mengolah hormon tiroid dan besi secara betul. 
Jika mereka tidak mencukupi, tahap zat besi anda juga menurun , yang boleh menyebabkan keletihan dan mungkin anemia. Ia juga mungkin mempunyai kekurangan zat besi tanpa anemia.
Kekurangan zat besi juga boleh menyumbang kepada hipotiroidisme. Kerana banyak gejala kekurangan zat besi adalah sama dengan yang terdapat dalam hipotiroidisme atau berlaku pada masa yang sama, anda mungkin tidak menyedari bahawa anda mempunyai masalah. Sekiranya anda mengambil Synthroid (levothyroxine) dan masih tidak berasa sihat, tanya doktor anda untuk menguji tahap besi anda.

Faedah Besi

  • Kritikal untuk membuat hemoglobin, yang membawa oksigen ke seluruh badan
  • Perlu untuk membuat myoglobin, yang mengangkut oksigen ke otot
  • Keperluan pengeluaran hormon stimulasi tiroid (TSH)

Makanan Tinggi dalam Besi

  • daging merah
  • Daging organik seperti hati dan giblet
  • Bijirin yang bertulang
  • Ayam
  • Makanan laut seperti tiram, salmon, dan tuna
  • Kacang kering
  • Buah-buahan kering
  • Bijirin penuh

Zink

Zink adalah salah satu mineral yang diperlukan untuk pengeluaran dan pemprosesan hormon tiroid, tetapi ia berfungsi beberapa peranan dalam badan. 
Tahap zink yang rendah boleh menjadi pencetus hipotiroid, walaupun dengan nutrien lain, kekurangan berlaku kerana badan anda tidak mempunyai cara untuk menyimpan zink, penting untuk mengambilnya setiap hari .

Faedah Zink

  • Aids dalam metabolisme hormon tiroid
  • Meningkatkan sistem imun anda dan membantu melawan selsema dan jangkitan
  • Menyokong penyembuhan luka
  • Boleh mengurangkan risiko penyakit yang berkaitan dengan usia seperti degenerasi makula

Makanan Tinggi dalam Zink

  • Makanan laut seperti tiram, ketam, dan udang galah
  • daging merah
  • Ayam
  • Bijirin penuh
  • Kacang dan kacang
  • Produk tenusu
  • Bijirin yang bertulang

Memahami Pengambilan Iodin yang Betul

Iodin adalah penting untuk penghasilan hormon thyroid triiodothyronine (T3) dan tiroksin (T4).Kekurangan iodin dapat merosakkan fungsi tiroid anda kerana maka tubuh anda tidak mempunyai bahan mentah yang cukup untuk menghasilkan hormon tiroid yang diperlukan. 
Pada masa yang sama, mendapatkan terlalu banyak yodium juga boleh menjadi masalah, menyumbang kepada pembesaran goiter-thyroid-dan berpotensi menyebabkan penyakit tiroid autoimun untuk menyala dan memburuk.
Apabila anda mempunyai tahap iodin yang rendah, ia biasanya disebabkan oleh kekurangan zat besi, mengikuti diet yang tidak berkesan atau mengambil ubat-ubatan tertentu.
Sekiranya doktor anda menguji anda dan mendapati bahawa anda mempunyai kekurangan iodin, anda mungkin akan mengambil makanan tambahan iodin buat sementara waktu untuk mendapatkan tahap anda.
Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa hanya mengambil makanan tambahan yodium kerana anda mempunyai penyakit tiroid tidak disyorkan kerana ia boleh membuat keadaan anda lebih buruk, jadi jangan melakukannya tanpa arahan doktor anda.

Tonton untuk Isu Penyerapan

Anda tidak boleh minum kopi, termasuk kopi tanpa kafein, sehingga sekurang-kurangnya sejam selepas anda mengambil ubat penggantian hormon tiroid anda. Ini kerana kopi boleh menjejaskan penyerapan ubat anda dan menjadikannya kurang berkesan.
Jika anda benar-benar mesti mempunyai kedua-dua ubat tiroid dan kopi pada masa yang sama, berbincang dengan doktor anda mengenai bentuk kapsul cecair levothyroxine yang dipanggil Tirosint, yang menunjukkan penyelidikan tidak terjejas oleh kafein. 
Anda juga boleh mempertimbangkan untuk mengambil ubat thyroid pada waktu tidur bukan pada waktu pagi, tetapi sekali lagi, perbincangkan ini dengan doktor anda terlebih dahulu.
Ia juga penting untuk menunggu sekurang-kurangnya empat jam selepas mengambil ubat thyroid sebelum meminum jus yang diperkaya kalsium, memakan produk soya, mengambil kalsium atau suplemen zat besi, atau mengambil beberapa ubat-ubatan lain seperti antacid, kerana ini juga boleh mengurangkan penyerapan ubat anda dan menjadikannya kurang berkesan.
Pastikan anda mengemas kini doktor dengan cepat dengan menyampaikan apa-apa perubahan dalam suplemen atau ubat-ubatan yang anda ambil, kedua-dua kaunter dan preskripsi, untuk mengelakkan masalah penyerapan.

Pertimbangkan Probiotik

Probiotik adalah makanan dan suplemen yang kaya dengan bakteria hidup yang baik yang membantu anda mengekalkan keseimbangan bakteria usus anda. Probiotik yang betul boleh membantu meningkatkan sistem imun anda, meningkatkan penghadaman, cirit birit dan sembelit, dan melawan jangkitan.
Dengan begitu banyak manfaat kesihatan untuk pesakit tiroid, memastikan bahawa anda mendapat diet yang kaya dengan probiotik-atau menambah mereka apabila perlu-adalah cara yang selamat dan sihat untuk membantu kesihatan anda.

Amalkan Diet Yang Sihat

Sentiasa bijak untuk mengamalkan kesederhanaan ketika datang ke diet anda. Walaupun terdapat beberapa makanan, minuman, dan suplemen yang anda perlukan untuk mengelakkan pengambilan ubat tiroid anda, biasanya ada sebab yang anda perlukan untuk menghapuskan makanan tertentu. 
Ingat untuk membincangkan sebarang perubahan diet utama dengan doktor anda terlebih dahulu dan biarkan dia tahu jika anda prihatin terhadap kekurangan nutrisi.
Jika anda cuba menurunkan berat badan dan anda tidak tahu tahap leptin dan gula darah puasa, mencari tahu adalah langkah penting. Leptin adalah hormon yang mengatur bagaimana kelaparan anda, juga dikenali sebagai "faktor kenyang.
Jika tahap leptin atau tahap glukosa berpuasa tidak seimbang, anda perlu menggunakan diet, suplemen, atau ubat-ubatan untuk mendapatkannya kembali di landasan.
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan