Diet Tiroid - Apa Makanan Untuk Dihindari?

Diet Tiroid - Apa Makanan Untuk Dihindari?

Kelenjar berbentuk kupu-kupu di pangkal leher anda menghasilkan hormon triiodothyronine (T3), tiroksin (T4), dan kalkitonin yang mempengaruhi kadar metabolik anda, perkembangan otak dan fungsi, pertumbuhan, kitaran haid, kadar jantung, tidur, dan proses pemikiran . Tiroid patah boleh mengeluarkan terlalu banyak (hipertiroidisme) atau kurang menghasilkan (hypothyroidism) hormon-hormon ini. Ini boleh membawa kepada kenaikan berat badan atau penurunan berat badan, pertumbuhan yang teruk, otak yang kurang berkembang, kegelisahan, tempoh tidak teratur, kemurungan, dan sebagainya.
Ubat berfungsi, tetapi kesannya adalah jangka pendek. Makanan, sebaliknya, dapat membantu menormalkan fungsi tiroid secara beransur-ansur dan tidak mempunyai kesan sampingan. Oleh itu, tanpa banyak masalah, beritahu saya tentang makanan untuk dimakan dan mengelakkan hipotiroidisme dan hipertiroidisme dan carta diet. Mari kita mulakan!

Makanan Untuk Merawat Hipotiroid

Hypothyroidism boleh membawa kepada kitaran haid yang terganggu, peningkatan berat badan, sembelit, goiter, kemurungan, kulit kering, kejatuhan rambut, keletihan otot, kadar denyutan jantung yang perlahan, kolesterol darah tinggi, dan wajah bengkak. Selain ubat-ubatan, anda boleh mengambil makanan ini untuk meningkatkan fungsi tiroid anda.

1. Garam beroidin

Menurut Persatuan Tiroid Amerika, yodium diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Kekurangan yodium boleh menyebabkan hipotiroidisme dan goiter ( 1 ). Oleh kerana badan anda tidak boleh menghasilkan iodin secara semulajadi, anda harus makan makanan yang mengandungi jumlah yodium yang baik. Dan cara terbaik untuk melakukan itu adalah dengan mengambil garam beriodisasi.

2. Kacang Brazil

 Pin ia
Kacang Brazil adalah sumber selenium mineral yang sangat baik yang membantu memangkinkan penukaran hormon tiroid yang tidak aktif ke bentuk aktif. Para saintis telah mendapati bahawa suplemen kacang Brasil meningkatkan tahap hormon tiroid ( 2 ). Selenium juga membantu mengurangkan keradangan dan menghalang percambahan sel kanser. Anda boleh mengambil sehingga 8 kacang Brazil setiap hari. Jangan makan terlalu banyak kerana ia boleh menyebabkan rasa mual, cirit-birit, dan muntah-muntah.

3. Ikan

Ikan kaya dengan asid omega-3-lemak dan selenium ( 3 ). Asid lemak Omega-3 membantu menurunkan kolesterol LDL, dan selenium menjadikan hormon tiroid anda menendang. Makan salmon, sardin, dan tuna untuk mengatasi hypothyroidism. Anda boleh mempunyai ikan 3-5 oz setiap hari. Pastikan anda tidak terlebih dahulu makan ikan.

4. Bone Broth

 Pin ia
Dengan memakan sup tulang, anda boleh membunuh dua burung dengan satu batu. Pertama, sup tulang mengandungi asid amino gliserin dan proline yang membantu memperbaiki lapisan pencernaan dan memperbaiki hipotiroidisme.Kedua, hypothyroidism boleh patah tulang anda dan mempunyai sup tulang dapat membantu menguatkan tulang anda ( 4 ). Anda boleh mengambil secawan sup tulang untuk makan tengahari atau makan malam. Anda boleh melontarkan beberapa sayuran. Pastikan memasak sayuran dengan betul seperti beberapa sayuran, apabila dimakan mentah, boleh menggalakkan hipotiroidisme.

5. Sayuran dan Buah-Buahan

Sayuran berdaun hijau, sayur-sayuran berwarna-warni, dan buah-buahan adalah sumber mineral, vitamin, antioksidan, dan serat makanan. Walau bagaimanapun, anda perlu berhati-hati jika anda mengalami hipotiroidisme kerana beberapa sayuran dan buah-buahan boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid dan dikenali sebagai goitrogens . Sayur-sayuran seperti kembang kol, bayam, kale, brokoli, kacang soya, kubis, lobak, ubi jalar, pic, alpukat, dan sayur-sayuran sawi adalah goiter ( 5 ). Walau bagaimanapun, memasak sayur-sayuran dan buah-buahan dengan betul boleh membuat goitrogens tidak aktif.

6. Rumpai Laut

 Pin ia
Rumpai laut seperti nori, kelp, dan kombu membantu merawat hipotiroidisme kerana ia merupakan sumber utama iodin, vitamin B, riboflavin, dan asid pantothenik. Ini membantu untuk mengimbangi pengeluaran hormon tiroid, meningkatkan mood, mencegah kelesuan, dan memperbaiki fungsi otak ( 6 ).Anda boleh mempunyai sehingga 150 mcg rumpai laut setiap hari.

7. Tenusu

Susu rendah lemak, yogurt, dan keju kaya dengan iodin dan selenium yang membantu meningkatkan pengeluaran hormon tiroid dan pengaktifan. Mereka juga kaya dengan tyrosin asid amino yang membantu memerangi gejala hipotiroidisme seperti kemurungan dan keletihan ( 7 ). Anda boleh selamatkan segelas susu, 1/2 cawan yogurt, dan ⅙ cawan keju setiap hari untuk meningkatkan tahap hormon tiroid.

8. Daging sapi Dan AyamFungsi tiroid anda juga boleh dipercepat dengan menyediakan tubuh anda dengan jumlah zink yang diperlukan. Ia kebanyakannya ditemui dalam daging lembu dan ayam dan boleh membantu menukar triiodothyronine (T3) ke thyroxine (T4). Penukaran ini sangat penting kerana T3 adalah bentuk tidak aktif manakala T4 adalah bentuk aktif hormon tiroid ( 8 ). Ambil sekurang-kurangnya 3 oz dada ayam atau potongan daging lembu tanpa lemak untuk meningkatkan pengeluaran tiroksin.

9. Telur

Telur adalah sumber utama yodium dan boleh membantu mengurangkan hipotiroidisme ( 9 ). Anda selamat boleh mempunyai dua telur keseluruhan sehari. Jangan makan kuning telur jika anda sudah menaikkan tahap kolesterol.Jika tidak, anda boleh mengambil telur yang kaya dengan vitamin larut lemak dan nutrien lain yang membantu tubuh anda.

10. Kerang

 Pin ia
Kerang seperti udang dan lobster dikemas dengan iodin dan zink. Dan, seperti yang anda tahu, yodium dan zink boleh membantu meningkatkan pengeluaran hormon tiroid. Anda boleh mengambil sekurang-kurangnya 3 oz shellfish untuk meningkatkan paras tiroid anda ( 10 ).

11. Minyak Zaitun

Mula memasak dengan minyak zaitun jika anda tidak menggunakannya. Minyak zaitun kaya dengan lemak dan nutrien yang sihat yang membantu meningkatkan tahap hormon tiroid ( 11 ). Minyak zaitun juga membantu menurunkan kolesterol LDL, dengan itu membantu mengurangkan berat badan dan menjaga jantung anda sihat. Anda boleh menggunakan sehingga 10 sudu minyak zaitun setiap hari.

12. Benih Flaks

 Pin ia
Biji flaks adalah sumber asid lemak omega-3, zink, selenium, dan yodium ( 12 ).Anda boleh memakan biji rami tanah dengan bijirin smoothie atau sarapan anda, atau anda boleh menggunakan minyak biji rami untuk memasak. Anda boleh dengan selamat mempunyai 2-3 sudu tepung biji benih tanah dan 2 sudu minyak biji rami setiap hari.

13. Legumes

Kekacang kaya dengan iodin dan zink dan bebas gluten ( 13 ). Anda boleh memakan lentil, kacang, pucuk kacang, kacang, dan lain-lain untuk meningkatkan rembesan hormon tiroid thyroid.

14. Makanan Kaya Serat

 Pin ia
Tambah makanan kaya serat ke dalam diet anda kerana jika anda mengalami hipotiroidisme, kemungkinan anda juga mengalami masalah pencernaan dan sembelit. Termasuk makanan seperti betik, sayuran berdaun hijau yang dimasak, dan bijirin bebas gluten untuk meningkatkan pencernaan anda.

15. Air

Air membantu menghidrat dan membuang toksin. Minum 3-4 liter air bersih setiap hari untuk membantu sel anda berfungsi dengan baik. Walaupun air tidak boleh membantu anda mengatasi hypothyroidism secara langsung, cukup minumnya dapat membantu fungsi organ anda dengan betul.
Ini adalah 15 makanan yang perlu anda makan jika anda mengalami hipotiroidisme. Inilah carta diet anda.

Carta Diet hipotesis

MakananApa nak makan
Pagi Awal (7:00 - 7:30 pagi)1 cawan air suam dengan jus satu kapur
Sarapan pagi (8:15 - 8:45 pagi)1 telur rebus + biji oat dengan epal dan serbuk biji benih + 3 kacang Brazil
Makan tengahari (12:00 - 12:30 petang)Salad rumpai laut atau bungkus selada
Petang Malam (4:00 petang)1 pic + 1 cawan air kelapa
Makan Malam (7:00 petang)1 sudu sup sup tomato / lentil dengan sayur-sayuran yang dimasak dengan teliti
Anda juga harus mengelak daripada memakan makanan yang disebutkan di bawah.

Makanan Untuk Dihindari Untuk Merawat Hipotiroidisme

  • Sayur-sayuran berdaun hijau mentah atau separuh masak atau kubis sayuran seperti kubis, bok choy, Broccoli, kembang kol, bayam, kale, dll.
  • Gluten mengandungi makanan.
  • Makanan gula tinggi sebagai pancang insulin yang tidak terkawal merosot keadaan hipotiroidisme.
  • Makanan jagung dan makanan yang diproses, seperti makanan goreng yang mendalam, makanan yang digoreng, kentang wafer, kentang goreng, dan sebagainya. Makanan ini mempunyai trak natrium tetapi tiada iodin atau nilai pemakanan. Mereka hanya akan meningkatkan tahap kolesterol dan mengambil tol pada kesihatan anda.
  • Teh hijau. Terdapat banyak kajian yang mengesahkan bahawa teh hijau mempunyai sifat anti-tiroid dan memakan teh hijau yang berlebihan boleh menyebabkan hipotiroidisme ( 14 ).
Kelenjar tiroid juga boleh menjejaskan tubuh anda dengan cara yang bertentangan, iaitu, dengan menumbuhkan hormon tiroid. Keadaan ini dikenali sebagai hyperthyroidism. Inilah yang harus anda makan jika anda mengalami hipertiroidisme.

Makanan Untuk Memakan Hyperthyroidism

Hyperthyroidism membawa kepada penurunan berat badan, peningkatan kadar jantung, kebimbangan, keresahan, tempoh yang tidak teratur, mata yang membesar, insomnia, kesukaran menumpukan perhatian, meningkat rasa lapar, dan kulit lembap. Selain ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor, makanan juga boleh membantu merawat hipertiroidisme. Inilah senarai.

1. Buah Buahan Dan Sayuran

 Pin ia
Sayuran krupuk mentah atau sayur-sayuran berdaun adalah goitrogen, iaitu menghalang pengeluaran hormon tiroid. Ini adalah apa yang anda perlukan kerana tiroid anda terlalu banyak mengeluarkan hormon tiroid. Minum broccoli, bayam, kale, bok choy, kubis, salad, kubis Cina, lobak merah, kembang kol, lobak, sayuran kolar, bayam roket, pucuk Brussels, lada beling, tomato, epal, berry, kiwi, oren, lemon, grapefruit .

2. Millets And Brown Rice

Millet dan beras merah juga mempunyai aktiviti goitrogenik yang tinggi. Mereka adalah sumber serat, vitamin, dan mineral yang hebat. Anda boleh memakan ½ - 1 cawan beras atau millet setiap hari untuk menindas kelebihan pengeluaran hormon tiroid.

3. Protein Lean 

Pin ia
Mempunyai dada ayam, ikan, cendawan, ketulan soya, dan kekacang untuk membantu membina massa otot tanpa lemak. Hyperthyroidism membawa kepada peningkatan selera makan dan penurunan berat badan yang cepat.Oleh kerana protein mengambil masa yang lebih lama untuk dicerna, mereka akan membuat anda kenyang untuk tempoh yang lebih lama.

4. Teh Hijau

Apabila ia datang untuk menghalang pengeluaran terlalu banyak hormon tiroid, anda harus mengambil teh hijau. Para saintis telah menemui aktiviti anti-tiroid dalam teh hijau kerana kehadiran fluorida. Anda boleh mengambil sehingga 2 cawan teh hijau setiap hari.

5. Herba 

Pin ia
Basil, oregano, dan rosemary adalah sifat anti-radang dan dapat membantu mengatasi masalah hipertiroidisme.
Jadi, ini adalah lima kumpulan makanan utama yang boleh bertindak sebagai bantuan diet untuk merawat hipertiroidisme. Inilah carta diet anda.

Carta Diet Hyperthroidism

MakananApa nak makan
Pagi Awal (7:00 - 7:30 pagi)2 cawan suhu air bilik
Sarapan pagi (8:15 - 8:45 pagi)Tomato + apple + grapefruit smoothie dan 2 telur rebus
Pagi Tengah (10:30 pagi)1 wortel bayi cangkir sederhana dengan jus limau dan garam laut
Makan tengahari (12:30 - 1:00 petang)Salad tuna / ayam / cendawan dengan bayam, asparagus, kale, tomato, dan tauhu
Petang Malam (4:00 petang)1 cawan teh hijau + 32 biji pistachios dalam-shell
Makan malam (7:00 - 7:30 petang)Biji kacang ginjal atau ikan bakar dengan herba dan sayur-sayuran
Anda juga harus mengikuti petua ini untuk membuat makanan benar-benar berfungsi untuk anda.

Tips berguna

  • Makan setiap 2 jam.
  • Ambil sayur-sayuran berdaun serat yang kaya serat.
  • Elakkan daripada minum air serta-merta selepas sarapan, makan tengah hari, atau makan malam.
  • Mengambil suplemen vitamin dan mineral.
  • Anda juga harus mengambil suplemen protein. Walau bagaimanapun, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.
  • Dapatkan dos harian lemak sihat dengan memakan biji rami, minyak zaitun, minyak biji rami, dll.
Sekarang, izinkan saya senaraikan makanan yang harus anda hindari jika anda menderita hipertiroidisme.

Makanan Untuk Dihindari Untuk Merawat Hipertiroidisme

  • Makanan yodium, zink, dan selenium, seperti kerang, tiram, rumpai laut, telur, dan kacang Brazil.
  • Pemanis buatan.
  • Susu dan produk susu.
  • Alkohol dan minuman berudara.
  • Makanan yang dibungkus atau buatan dan berwarna.

Langkah berjaga-jaga

Makanan boleh membantu anda banyak, tetapi beberapa nutrien dalam makanan boleh mengganggu kedua-dua hipotiroidisme dan ubat hipertiroidisme. Oleh itu, anda perlu berbincang dengan doktor anda sebelum memakan sebarang makanan yang disebut di sini. Anda juga harus berhati-hati untuk tidak mengambil makanan yang anda alah kepada.
Hypothyroidism dan hyperthyroidism adalah masalah kesihatan serius dan tidak boleh diabaikan. Mula memakan makanan yang disyorkan untuk rawatan yang paling kos efektif untuk keadaan thyroid yang tidak normal. Semoga berjaya!
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan