Tanda-tanda Tersembunyi Tiroid

Tanda-tanda Tersembunyi Tiroid

Ia berbentuk seperti rama-rama, tetapi kelenjar tiroid boleh menyengat seperti lebah jika pengeluaran hormonnya menjadi tergesa-gesa.

Tanda-tanda Senyap Tiroid
.
1. Perubahan tidur 
Sekiranya anda sentiasa menjadi penat tidur yang baik tetapi tiba-tiba tidak dapat tidur malam itu, ia boleh memberi isyarat masalah tiroid. Sebuah tiroid yang terlalu aktif mengeluarkan hormon tertentu (triiodothyronine, yang dikenali sebagai T3, dan tiroksin, yang dikenali sebagai T4) yang berlebihan, yang boleh melebihkan sistem saraf pusat dan membawa kepada insomnia, kata Dr Hossein Gharib, seorang endokrinologi klinik Mayo. Di sisi lain, jika anda masih merasa letih selepas tidur malam penuh, atau keperluan untuk tidur lebih banyak daripada biasa, anda mungkin mempunyai tiroid yang tidak aktif, yang mana badan anda tidak menghasilkan cukup hormon ini.
2. Kecemasan dari mana-mana? Tiroid anda mungkin menjadi hiperaktif. Terlalu banyak hormon tiroid boleh menyebabkan perasaan gelisah, kata Dr Ashita Gupta, ahli endokrinologi di Hospital Gunung Sinai Roosevelt, New York. "Terdapat lebih banyak rangsangan otak sehingga ia menggembirakan anda ke titik di mana anda tidak merasa senang mengenainya," katanya.
3. Perubahan dalam tabiat usus 
Sembelit lazim boleh bermakna tiroid kurang aktif. Sebaliknya, tiroid yang terlalu aktif boleh membuat keperluan untuk pergi lebih kerap.
4. rambut menipis 
Rambut penipisan, terutamanya kening, adalah tanda biasa penyakit tiroid. Tiroid yang tidak aktif atau terlalu aktif melepaskan kitaran pertumbuhan rambut anda.
5. Mengeluh pada waktu yang rawak 
Berpeluh berlebihan ketika anda tidak menggunakan diri anda adalah tanda umum dari hiperaktif tiroid."Tiroid mengawal pengeluaran tenaga tubuh. Lebih tinggi daripada tahap hormon normal bermakna metabolisma anda terbalik, yang menyebabkan orang berasa terlalu panas, "kata Gupta.
6. Pakaian yang sesuai dengan ketat daripada biasa? Tiroid kurang aktif mungkin menyalahkan."Kekurangan hormon menurunkan metabolisme dan pembakaran kalori, jadi anda boleh melihat kenaikan berat badan secara beransur-ansur tetapi tidak dijelaskan," kata Gharib.
7. Ravenous tetapi kehilangan - atau tidak mendapat - berat? 
Jika anda tidak membuat perubahan besar pada diet atau senaman anda, anda mungkin mengalami peningkatan metabolisme daripada tiroid yang terlalu aktif.
8. Kabut otak 
Apabila tiroid anda tidak berfungsi dengan betul, tidak juga otak anda. Dengan tiroid yang tidak aktif, sesetengah orang melaporkan rasa kabut otak, kata Gupta. Orang lain melaporkan kehilangan ingatan yang halus (perasaan itu di hujung lidah saya! ) Atau keletihan mental keseluruhan. Tiroid yang terlalu aktif boleh membuat kesukaran untuk menumpukan perhatian.
9. Terlalu banyak tenaga (seperti anda telah minum lima cawan kopi) 
Hormon hormon tiroid akan mempercepat proses badan anda, kata Gupta. Pesakit mengatakan mereka berasa seperti mereka mempunyai terlalu banyak kafein atau berdebar-debar dalam hati walaupun mereka berasa santai.
RAWATAN 
Tiroid lebih aktif memerlukan ubat untuk melambatkan pengeluaran dan pembebasan hormon T4 dan T3. Sekiranya tidak dirawat, pembuangan beberapa atau semua kelenjar diperlukan.
Thyroid tidak aktif biasanya memerlukan ubat sepanjang hayat dengan levothyroxine, hormon tiroid sintetik yang diambil secara lisan yang mengembalikan paras hormon dan membantu gejala terbalik seperti berat badan, keletihan, kabus otak dan sembelit.
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan