Tips untuk Meningkatkan Kesihatan Anda

Tips untuk Meningkatkan Kesihatan Anda



Pemakanan yang baik adalah salah satu kunci kepada kehidupan yang sihat. Anda boleh meningkatkan kesihatan anda dengan mengekalkan diet seimbang. Anda harus makan makanan yang mengandungi vitamin dan mineral. Ini termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, tenusu, dan sumber protein.
Tanya sendiri soalan berikut. Sekiranya anda menjawab ya kepada mana-mana daripada mereka, berbincanglah dengan doktor anda tentang kesihatan anda. Anda mungkin perlu memperbaiki kebiasaan makan anda untuk pemakanan yang lebih baik.
  • Adakah anda mempunyai masalah kesihatan atau faktor risiko, seperti tekanan darah tinggi atau kolesterol tinggi?
    • Adakah doktor memberitahu anda bahawa anda boleh memperbaiki keadaan anda dengan pemakanan yang lebih baik?
  • Adakah diabetes, kanser, penyakit jantung , atau osteoporosis dijalankan dalam keluarga anda?
  • Adakah anda berlebihan berat badan?
  • Adakah anda mempunyai soalan tentang makanan apa yang harus anda makan atau sama ada anda perlu mengambil vitamin?
  • Adakah anda berfikir bahawa anda akan mendapat manfaat daripada melihat ahli diet berdaftar atau seseorang yang pakar dalam kaunseling pemakanan?

Kearah kesihatan yang lebih baik

Sukar untuk menukar tabiat makan anda. Ia membantu jika anda memberi tumpuan kepada perubahan kecil. Membuat perubahan pada diet anda juga boleh memberi manfaat jika anda mempunyai penyakit yang boleh menjadi lebih teruk oleh perkara yang anda makan atau minum.Gejala daripada keadaan seperti penyakit buah pinggang , intoleransi laktosa , dan penyakit seliak boleh mendapat manfaat daripada perubahan diet. Berikut adalah cadangan untuk meningkatkan kesihatan anda. Pastikan anda terus berhubung dengan doktor anda supaya mereka tahu bagaimana anda melakukannya.
  • Cari mata yang kuat dan lemah dalam diet semasa anda. Adakah anda makan 4-5 cawan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari? Adakah anda mendapat cukup kalsium? Adakah anda makan bijirin, makanan serat tinggi? Jika ya, anda berada di landasan yang betul! Teruskan. Jika tidak, tambah lebih banyak makanan ini untuk diet harian anda.
  • Menjejaki pengambilan makanan anda dengan menulis apa yang anda makan dan minum setiap hari. Rekod ini akan membantu anda menilai diet anda. Anda akan melihat jika anda perlu makan lebih kurang daripada kumpulan makanan tertentu.
  • Berfikir tentang meminta bantuan daripada ahli diet. Mereka boleh membantu anda mengikuti diet khas, terutamanya jika anda mempunyai masalah kesihatan.
Hampir semua orang boleh mendapat manfaat daripada memotong lemak tidak sihat. Sekiranya anda makan banyak lemak, komited untuk mengurangkan dan mengubah tabiat anda. Lemak tidak sihat termasuk perkara seperti: daging ayam gelap; kulit ayam; potongan lemak daging babi, daging lembu dan kambing; dan makanan tenusu tinggi (susu, mentega, keju). Cara untuk mengurangkan lemak tidak sihat termasuk:
  • Daripada menggoreng daging, panggang, panggang, atau masak. Ambil kulit sebelum memasak ayam atau ayam belanda. Cuba makan ikan sekurang-kurangnya seminggu sekali.
  • Kurangkan lemak tambahan. Ini termasuk mentega pada roti, krim masam pada kentang panggang, dan salad dressings. Gunakan versi rendah lemak atau nonfat makanan ini.
  • Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dengan makanan dan makanan ringan.
  • Baca label nutrisi pada makanan sebelum anda membelinya. Jika anda memerlukan bantuan dengan label, tanya doktor atau ahli diet anda.
  • Apabila anda makan keluar, ketahui lemak tersembunyi dan saiz bahagian yang lebih besar.
  • Menghidrasi terhidrat adalah penting untuk kesihatan yang baik. Minum minuman sifar atau rendah kalori, seperti air atau teh. Minuman manis menambah banyak gula dan kalori kepada diet anda. Ini termasuk jus buah, soda, minuman sukan dan tenaga, susu manis atau berperisa, dan teh ais manis.

Perkara yang perlu dipertimbangkan

Pemakanan seimbang dan senaman yang kerap adalah baik untuk kesihatan anda. Tabiat ini dapat membantu anda kehilangan atau mengekalkan berat badan. Cuba untuk menetapkan matlamat yang realistik. Mereka boleh membuat beberapa perubahan diet kecil yang tersenarai di atas atau berjalan setiap hari.
Doktor dan ahli diet menyarankan agar membuat tabiat makan yang sihat sebagai sebahagian daripada kehidupan seharian dan bukan mengikut diet fad. Petua diet dan diet dari sumber yang berbeda dapat menyesatkan. Perlu diingat nasihat di bawah ini, dan semakanlah terlebih dahulu dengan doktor anda.
  • Diet rahsia bukanlah jawapannya. Fad atau diet jangka pendek mungkin menjanjikan untuk membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Walau bagaimanapun, mereka sukar untuk bersaing dan boleh menjadi tidak sihat.
  • Pemakanan yang baik tidak datang dalam pil. Cuba makan pelbagai jenis makanan. Badan anda memberi manfaat paling banyak daripada makanan yang sihat. Hanya ambil vitamin yang ditetapkan oleh doktor anda.
  • Program atau produk diet boleh mengelirukan anda dengan tuntutan mereka. Kebanyakan orang dalam iklan ini mendapat bayaran untuk sokongan mereka. Mereka tidak bercakap mengenai kesan sampingan, masalah, atau berat badan.

Soalan untuk ditanya kepada doktor anda

  • Berapa banyak hidangan yang harus saya makan dari setiap kumpulan makanan?
  • Jika saya menjalani diet yang ketat, seperti vegetarian atau vegan, bagaimana saya dapat meningkatkan kesihatan saya?
  • Adakah terdapat tabiat makan yang perlu saya ikuti untuk keadaan kesihatan saya?
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan