Diet Terbaik Untuk Thyroid Tidak Aktif

Diet Terbaik Untuk Thyroid Tidak Aktif: Pemisahan Fakta Dari Fiksyen

Tiroid kita memainkan peranan besar dalam metabolisme.
Di samping insulin dan kortisol, hormon tiroid adalah faktor pemacu di sebalik kadar metabolisme dan pengurusan berat badan.
Seperti yang anda jangkakan, banyak masalah kesihatan muncul jika tiroid kita berhenti berfungsi dengan betul.
Kajian menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya 3.7% orang dewasa Amerika mempunyai tiroid yang tidak aktif, yang mungkin serupa di negara maju lain ( 1 ).
Harga sedang meningkat , seperti yang menjual makanan tambahan tiroid dan memberikan nasihat pemakanan yang tidak tepat.
Artikel ini menyediakan ringkasan yang tidak berat sebelah, membelah fakta daripada fiksyen.

Tidak suka membaca? Tonton video sebaliknya

Kapsyen tertutup boleh didapati.

Apakah tiroid yang tidak aktif (hypothyroidism)?

Tiroid adalah kelenjar berbentuk kupu-kupu di bahagian depan kerongkong anda.
TSH mengarahkannya untuk menghasilkan dua hormon tiroid yang berbeza - thyroxine (T4) dan triiodothyronine (T3) . Ini adalah perlu untuk menghantar arahan kepada setiap sel dalam badan anda. Tanpa hormon ini, banyak proses metabolik terputus.
Apakah tiroid yang tidak aktif (hypothyroidism)?
Tiroid yang tidak aktif (tiroid hipo dalam konteks perubatan) merujuk kepada apabila kelenjar tidak menghasilkan hormon tiroid yang cukup. Thyroiditis Hashimoto (penyakit autoimun) adalah bentuk hipotiroidisme yang paling biasa di dunia Barat.
Dalam hampir semua kes hypothyroidism adalah hasil pengeluaran T4 yang tidak mencukupi, dan bukannya T3 yang tidak mencukupi. Diagnosa konvensional bergantung kepada ujian darah TSH dan T4, namun ada alasan yang baik untuk mempercayai ujian-ujian itu sendiri tidak mencukupi .
Kiri yang tidak dirawat, tiroid yang tidak aktif akan membawa kepada pelbagai masalah kesihatan termasuk penambahan berat badan , kehilangan rambut, keletihan, memori yang tidak baik dan rasa sejuk yang luar biasa.
Animasi TED-Ed selama 3 minit ini bagus jika anda mahu sedikit lebih terperinci.
Rawatan konvensional untuk tiroid kurang aktif adalah dengan hormon levothyroxine (LT4 atau Synthroid). Ia berfungsi dengan menggantikan T4 yang tidak dihasilkan secara semulajadi, dan merupakan rawatan yang paling berkesan untuk keadaan ini.
Ringkasan: Kelenjar tiroid adalah asas kepada banyak proses metabolik. Tiroid yang tidak aktif merujuk kepada apabila ia tidak menghasilkan hormon tiroid yang cukup.

Diet sahaja tidak boleh menyembuhkan hypothyroidism

Diet sahaja tidak boleh menyembuhkan hypothyroidismMakanan sendiri tidak dapat menyembuhkan atau merawat kes hipotiroidisme yang didiagnosis.
Terapi penggantian hormon dengan ubat preskripsi, seperti LT4, adalah perlu untuk mengembalikan fungsi tiroid. Itulah sebabnya LT4 benar-benar penting bagi mana-mana sistem penjagaan kesihatan.
Dengan mengatakan bahawa, jika anda mempunyai kekurangan nutrien yang mendasari atau intoleransi makanan yang tidak dirawat, LT4 menjadi bandaid yang tidak merawat masalah akar.
Penting untuk ambil perhatian bahawa jika anda menggunakan LT4, ambil sebelum atau di luar waktu makan. Penyerapan hormon T4 sangat dikurangkan jika digunakan bersama makanan, terutamanya soya, makanan serat tinggi dan kopi ( 2 ).
Ringkasan: Tidak ada makanan atau diet yang boleh membetulkan tiroid yang tidak aktif dengan sendirinya. Hormon tiroid mesti digantikan melalui ubat.

Fungsi yodium dan tiroid

yodium dan tiroidIodin adalah elemen penting yang diperlukan oleh semua organisma hidup.
Kelenjar tiroid kami memerlukan yodium untuk menghasilkan hormon tiroid. Atas sebab itu, kekurangan iodin boleh menyebabkan tiroid yang tidak aktif.
Walau bagaimanapun, kekurangan iodine jarang menyebabkan hipotiroidisme di negara maju di mana ia banyak terdapat dalam bekalan makanan ( 3 ). Walau bagaimanapun, termasuk makanan kaya iodin dalam diet anda adalah idea yang baik untuk selamat.
Kacang laut, kentang, telur, susu lembu dan garam iodisasi adalah sumbermakanan yang sangat banyak untuk yodium , walaupun kadarnya sering bergantung kepada kandungan iodin di dalam tanah. Makanan laut juga kaya dengan iodine sebagai haiwan laut boleh menumpukan iodin dari air laut.
Perhatikan bahawa jika anda mempunyai tiroiditis Hashimoto (majoriti semua kes hypothyroidism yang kuat) maka bercakap dengan doktor sebelum meningkatkan pengambilan yodium. Ia boleh membantu, tetapi dalam keadaan tertentu peningkatan yodium sebenarnya boleh mengganggu tiroid.

Suplemen yodium tidak diperlukan dalam kebanyakan kes

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggap kekurangan iodin penduduk jika tahap kepekatan air kencing kurang daripada 100 mikrogram / L.
Orang Amerika mempunyai tahap median 160 mikrogram / L pada tahun 2003-2004 ( 4 ), manakala Australia berada pada 124 mikrogram / L pada 2011-2012.Negara-negara yang paling maju juga berada di atas paras kekurangan, sebab itu hipotiroidisme yang berkaitan dengan yodium adalah sangat tidak biasa.
Untuk memastikan kadar tetap rendah, lebih daripada 100 negara telah mengadaptasi mandatori semua garam atau roti gred makanan. Perhatikan proses ini tidak wajib di Amerika Syarikat, tetapi lebih daripada separuh daripada semua garam yang dijual di sana mengandungi iodine ditambah ( 5 , 6 ).
Oleh itu, jika anda makan makanan yang sihat yang mengandungi beberapa makanan yang kaya dengan iodin, kemungkinan besar anda akan mengambil jumlah yodium yang mencukupi. Iodine tambahan tidak disyorkan untuk orang awam, dan sebenarnya telah ditunjukkan menyebabkan disfungsi tiroid lebih lanjut dalam beberapa keadaan ( 7 ).
Pengecualian besar kepada peraturan ini adalah jika anda hamil atau menyusui.Keperluan yodium meningkat lebih dari 60% kerana janin yang sedang membangun atau bayi memerlukan yodium juga. Wanita yang tergolong dalam kategori ini pastinya akan menambah dengan iodin, seperti yang dicadangkanoleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia.
Anda boleh menemui pelbagai jenis suplemen yodium yang baik di Amazon(pendedahan: ini adalah pautan afiliasi), tetapi sila berunding dengan doktoranda sebelum anda mula mengambilnya.
Ringkasan: Oleh kerana iodin diperlukan untuk pengeluaran hormon tiroid, pastikan diet anda mengandungi makanan yang semulajadi kaya dengan iodin (tetapi jika anda mempunyai Hashimoto kemudian periksa terlebih dahulu dengan doktor anda). Kecuali anda hamil atau menyusu, suplemen yodium mungkin tidak akan bermanfaat.

Selenium tambahan tidak dijamin dan boleh memberi kesan sampingan

selenium dan tiroidTerdapat teori bahawa paras selenium yang rendah menyumbang kepada hipotiroidisme melalui mekanisme yang berbeza berkaitan dengan iodin.
Tetapi kajian Cochrane pada tahun 2013 penyelidikan membuat kesimpulan bahawa ketiadaan sokongan secara tegas atau menafikan penggunaan selenium tambahan ( 8 ).
Jadi faedahnya masih tidak jelas, tetapi kesan sampingan selenium yang diketahui termasuk masalah pencernaan, keguguran rambut, keletihan, dan kerengsaan. Ia juga boleh meningkatkan risiko kanser prostat pada lelaki ( 9 ).
Adalah adil untuk mengatakan risiko melebihi faedah pada peringkat ini.
Selain itu, mereka yang mempunyai status iodine yang rendah yang menambah selenium sebenarnya boleh memburukkan hypothyroidism. Atas sebab ini, lebih baik untuk berpegang dengan makanan yang kaya dengan selenium seperti kacang Brazil, cendawan, daging dan ikan, yang kurang berkuasa daripada makanan tambahan.
Ringkasan: Pastikan untuk memasukkan makanan yang kaya dengan selenium dalam diet anda, tetapi makanan tambahan selenium tidak dibuktikan untuk membantu dan dikaitkan dengan beberapa isu kesihatan.

Sayur-sayuran merebus sebagai sebahagian daripada diet tiroid yang tidak aktif

Sayuran kruciferous sebagai sebahagian daripada diet tiroid kurang aktifGoitrogen adalah bahan semulajadi yang berpotensi menghalang pengeluaran tiroid ( 10 ).
Sayur-sayuran dari keluarga cruciferae diketahui goitrogen.Mereka termasuk pucuk brussels, brokoli, bok choy, kembang kol, kubis, kale dan banyak lagi.
Secara teorinya, makan sayur-sayuran ini akan memperburuk tiroid yang tidak aktif dan harus dihindari.Tetapi ini hanya berlaku jika anda kekurangan iodin atau anda menggunakan kuantiti yang sangat besar.
Kubis mentah sangat bermasalah dalam tikus apabila ia menghasilkan 33% daripada diet mereka ( 11 ). Seorang wanita juga berjaya menjadikan dirinya koma dengan makan 1-1.5 kg mentah bok choy setiap hari ( 12 ).
Dengan mengandaikan bahawa anda tidak makan sejumlah sayur-sayuran salib mentah yang luar biasa, anda kemungkinan besar selamat. Pengambilan yang kerap hanya akan memburukkan lagi masalah jika pengambilan yodium anda lemah atau anda mempunyai kanser .
Di samping itu, memasak sayur-sayuran salib dan makanan lain yang mengandungi goitrogens dianggap sangat mengurangkan impak potensinya.Satu kajian kecil dalam 10 subjek menunjukkan bahawa 150 g (5 oz) per hari yang dimasak brussels pucuk selama empat minggu lurus tidak mempunyai kesan negatif pada fungsi tiroid ( 13 ).
Sebagai sayur-sayuran salib yang begitu sengit, pastinya tidak disyorkan untuk memotong mereka daripada diet anda sepenuhnya. Sebaliknya, pastikan anda masak dengan baik dan pengambilan yodium anda mencukupi.
Ringkasan: Sekiranya anda tidak mempunyai tahap yodium atau rendah, sayur-sayuran yang meremajakan selamat apabila dimasak dengan baik dan dimakan dalam jumlah biasa. Risiko hanya melebihi faedah jika ia digunakan dalam kuantiti yang sangat besar dan / atau mentah.

Hadkan atau elakkan gluten untuk diet hipotiroid

glutenGluten adalah protein yang terdapat dalam bijirin dan gandum yang tidak dicerna oleh sekitar 6% orang.
Walaupun ia adil untuk mengatakan bahawa "pergerakan bebas gluten" telah keluar dari tangan, mereka yang mempunyai masalah gluten tulen berada pada risiko yang meningkat untuk banyak keadaan kesihatan (seperti fibromyalgia ) jika mereka terus memakannya.
Dan banyak kajian telah menunjukkan hubungan kuat antara kepekaan gluten yang dipanggil (dan juga penyakit seliak ) dan hipotiroidisme.
Bagi mereka yang hipersensitif kepada gluten, sistem kekebalan tubuh mereka boleh merosakkan komponen gluten dengan tisu tiroid. Sistem kekebalan kemudian menyerang dan merosakkan kelenjar tiroid, ciri-ciri tiroiditis Hashimoto. Malah, sekitar 16% daripada mereka yang mempunyai penyakit seliak mempunyai antibodi yang menyerang tiroid ( 14 ).
Melalui teori ini, individu dengan Hashimoto tidak akan bertambah melainkan gluten dikeluarkan dari diet.
Saya terangkannya di sini dalam video ini:
Banyak kajian mendapati bahawa diet bebas gluten mengurangkan jumlah antibodi antitroid, yang baik untuk rawatan dan mencegah isu-isu baru ( 15 , 16 , 17). Walau bagaimanapun, terdapat juga kajian yang baik yang tidak ada peningkatan ( 14 , 18 , 19 , 20 ).
Ia akan mencapai kata mengatakan bahawa gluten secara pasti mengecilkan tiroid yang tidak aktif, tetapi pada masa yang sama ia dapat memainkan peranan yang sangat baik. Kebenaran yang jujur ​​adalah kita tidak tahu.
Oleh itu, jika anda mempunyai tiroid yang tidak aktif, penting untuk mendapatkan ujian untuk penyakit seliak yang pertama. Dan jika anda mempunyai sejarah keluarga penyakit autoimun, atau anda mahu memainkannya lebih selamat, maka keluarkan gluten dari diet anda.
Makanan yang mengandungi gluten tidak menawarkan apa-apa nutrien unik yang anda tidak boleh mendapatkan dari sumber makanan lain pula.
Jika anda tidak mempunyai gejala untuk gluten dan tidak merasa berbeza dengan diet bebas gluten, maka itu tidak akan menjadi masalah. Timbanglah aspek sosial berbanding aspek kesihatan dan pergi dari situ.
Saya secara peribadi hanya mempunyai gluten-makanan sebagai merawat.
Ringkasan: Nampaknya terdapat hubungan antara intoleransi gluten (atau penyakit seliak) dan hipotiroidisme. Walau bagaimanapun, kesan yang baik dari diet bebas gluten adalah tidak konsisten, jadi cadangan bergantung pada sejarah perubatan individu dan keinginan diet.

Tiroid yang terasa tidak selalu lebih baik

Tiroid yang disedut tidak lebih baikSesetengah penyokong kesihatan alternatif mengesyorkan tiroid kering (berasaskan babi tiroid) dan bukannya ubat LT4 konvensional kerana ia "semula jadi".
Selain dari kelemahan besar dalam menganggap semula jadi adalah lebih baik daripada tiruan, masalahnya adalah bahawa tiroid yang dikeringkan mengandungi campuran hormon T4 + T3. Ujian menggunakan campuran T4 + T3 mendapati bahawa ia adalah, paling baik , sama dengan berkesan sebagai rawatan LT4 ( 21 , 22 , 23 ).
Rawatan gabungan biasanya digunakan sebagai sandaran bagi mereka yang tidak bertindak balas dengan baik atau merasa tidak sihat dengan rawatan LT4 biasa. Untuk bersikap adil, peserta kajian cenderung untuk melaporkan toleransi yang lebih baik dan keutuhan tiroid yang kering dengan LT4 ( 24 ).
Secara anekdot, ramai pengguna tiroid kering yang bersumpah dengannya. Bagi ramai, ia boleh merawat gejala secara berkesan tanpa kesan sampingan yang buruk dari LT4. Oleh itu, kelenjar tiroid yang kering menyebabkan tempatnya sebagai rawatan alternatif, tetapi ia tidak lebih baik daripada konvensional.
Tambahan seperti tiroid keringat juga tidak dikawal ketat untuk dos atau kualiti.Walaupun mereka dikawal selia FDA, suplemen tidak tertakluk kepada keperluan keselamatan dan keberkesanan yang sama yang narkoba.
Malah, kajian mengenai suplemen "sokongan tiroid" mendapati bahawa separuh daripada jenama mengandungi rangkaian rendah T4, manakala 1 dalam 10 tidak mengandungi T4 sama sekali.
Dalam erti kata lain, pengambilan tiroid keringat datang dengan lebih banyak risiko yang berpotensi tiada manfaat tambahan daripada LT4 standard. Anda perlu melakukan percubaan dan kesilapan dengan doktor anda untuk mengetahui apa yang terbaik untuk anda.
Ringkasan: Pengajian menunjukkan suplemen tiroid kering yang tidak memberi manfaat ke atas rawatan LT4 konvensional, dan menimbulkan banyak risiko. Walau bagaimanapun, laporan anekdot menunjukkan bahawa tiroid yang kering adalah lebih baik diterima dan masih boleh menjadi bentuk terapi penggantian hormon yang berkesan untuk sesetengahnya.

Adakah terdapat diet tiroid tertentu untuk penurunan berat badan?

Adakah terdapat diet tiroid untuk penurunan berat badanTiroid yang tidak aktif boleh menjadikannya sangat sukar untuk menurunkan berat badan , terutamanya jika diet anda kurang.
Oleh sebab itu, penting untuk mengembangkan tabiat makan yang menyokong berat badan yang sihat ... tidak seperti nasihat penurunan berat badan biasa ( 25 ).
Satu-satunya perbezaan ialah tiroid mesti terlebih dahulu dirawat dengan ubat yang betul. Sekali paras hormon anda telah diperbetulkan, anda boleh menurunkan berat badan seperti orang lain.
Ini bermakna makan banyak makanan keseluruhan yang anda nikmati, meningkatkan pengambilan protein , mengurangkan produk makanan ringan, dan menjadi lebih aktif di mana mungkin.
Untuk membantu anda memulakan, saya telah mencipta panduan 6 langkah untuk mengurangkan berat badan dengan tiroid yang tidak aktif, yang boleh anda lihat di sini.
Sekiranya anda yakin bahawa pemakanan yang sihat secara konsisten dan aktiviti fizikal tetap tidak membantu keadaan anda, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menguji diet Protokol Autoimun (AIP) .
Ringkasan: Tiada diet tiroid tertentu untuk penurunan berat badan, walaupun saya telah membuat rancangan makan sebagai panduan. Sekali paras tiroid telah diperbetulkan dengan ubat, anda boleh menurunkan berat badan seperti orang lain.

Rancangan diet tiroid yang tidak aktif

pelan diet tiroidSekiranya anda mahukan rancangan makanan / makan yang perlu diikuti - termasuk senarai membeli-belah - sila lihat Rancangan Makanan 14-Hari untuk Hypothyroidism dan Berat Badan .
Sebagai alternatif, anda boleh memuat turun pelan makan dari sini dan kemudian simpannya ke telefon anda atau mencetaknya:
Pelan diet ringkas ini di bawah meringkaskan apa yang telah dilindungi untuk merawat tiroid yang kurang aktif:
Makan:
  • Makanan yang kaya dengan iodin seperti garam iodium, makanan laut, kentang, telur dan kacang laut.
  • Sayur-sayuran tepung dalam jumlah yang berpatutan, selagi mereka dimasak dengan baik.
  • Diet tinggi protein, yang membantu untuk mengekang selera makan dan membuat anda berasa kenyang. Ini termasuk makanan tenusu, telur, kekacang dan makanan laut.
Jangan makan:
  • Mana-mana makanan apabila anda mengambil ubat LT4 kerana ini boleh menghalang penyerapan.
  • Suplemen yodium melainkan di bawah bimbingan doktor anda (terutamanya jika anda hamil / menyusu).
  • Suplemen selenium kecuali di bawah bimbingan doktor anda.
  • Makanan yang mengandungi gluten sering, jika sama sekali. Nampaknya ada hubungan kuat antara kepekaan gluten Hashimoto dan non-celiac. Anda harus selalu diuji untuk penyakit seliak, tetapi ini memerlukan anda mengambil cabaran gluten .
  • Makanan tambahan tiroid yang disengat kecuali sintthroid memberi anda kesan sampingan yang tidak menyenangkan.
  • Laporan anekdot mencadangkan pengambilan kafein harus dihadkan kepada kurang daripada 300 mg sehari (2-3 kopi tetap) kerana jumlah yang banyak dapat memperburuk tiroid

Ringkasan dan langkah seterusnya ...

Hypothyroidism boleh menjadi keadaan yang serius jika tidak dikendalikan dengan betul.
Menganggap anda mengalami gejala-gejala dan mempunyai TSH yang diuji secara profesional, anda mesti bersedia untuk membuat beberapa perubahan diet (mengesyorkan melakukan ini di bawah bimbingan profesional kesihatan).
Dari kajian terkini yang boleh memberitahu kita, diet terbaik untuk tiroid yang tidak aktif adalah makanan yang mengandungi makanan yang tinggi, tinggi protein, dan semulajadi kaya dengan iodin dan selenium. Ini bermakna makan lebih banyak kacang, sayuran, dan makanan laut, dan hanya menggunakan makanan tambahan jika makanan semulajadi bukan pilihan.
Kebanyakan pesakit melaporkan peningkatan dengan tambahan tiroid, tetapi jika anda secara konsisten makan makanan yang sihat dan sihat, mereka tidak perlu .Sekiranya anda masih mahu mencuba tetapi ( di bawah pengawasan doktor anda ), lihat Tambahan Sokongan Tiroid ini (pendedahan: ini adalah pautan sekutu). Ia mengandungi kedua-dua selenium dan iodin untuk kesihatan tiroid, serta vitamin B12 untuk meningkatkan tahap tenaga. Selain itu, ia adalah salah satu daripada beberapa yang boleh didapati iaitu 100% vegetarian.
Kubis, brokoli dan sayur-sayuran lain yang selamat adalah selamat jika dimasak dengan baik (dan anda tidak mempunyai goiter), sementara gluten paling baik atau dipotong sepenuhnya - bergantung kepada toleransi anda.
Jika anda melakukan semua perkara yang betul dan masih merasakan keadaan anda tidak bertambah baik, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menguji diet Protokol Autoimmune (AIP) .
Perlu diingat bahawa apa yang anda makan hanya satu sekeping teka-teki tiroid.
Pengurusan lengkap tiroid yang tidak aktif termasuk terapi penggantian hormon (Synthroid atau tiroid kering), senaman biasa (kardio dan kekuatan), tidur yang cukup dan mengurangkan tekanan.
Ia tidak mudah, tetapi boleh dilakukan. Satu langkah pada satu masa.
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan