13 Tanda-tanda Thyroid Tidak Aktif

13 Tanda-tanda Thyroid Tidak Aktif: Adakah Anda Tahu Apa yang Harus Diperhatikan?

Bekas perokok mempunyai risiko hipotiroidisme yang lebih besarKeuntungan berat adalah sangat biasa selepas seseorang berhenti merokok.

Juga dikenali sebagai tiroid yang tidak aktif , hipotiroidisme disebabkan oleh kecacatan pada kelenjar tiroid yang membawa kepada tahap hormon tiroid yang rendah.
Anggaran menunjukkan ia menjejaskan sehingga 8.5% orang dari negara-negara Barat, dan sekitar 20 juta orang Amerika ( 1 ).
Walau bagaimanapun, yang lebih membimbangkan adalah sehingga 60% orang tidak didiagnosis, sering kerana kita tidak menyadari apa gejala tiroid yang tidak aktif .
Ini adalah senarai yang dikaji dari tanda-tanda dan gejala-gejala utama untuk mencari tahu. Jika anda mempunyai tiga atau lebih gejala, anda harus memeriksa tahap hormon tiroid anda di doktor.

1. Keletihan yang berlebihan adalah gejala tiroid yang paling tidak aktif

Keletihan yang berlebihan adalah gejala tiroid yang paling tidak aktifGejala ini mungkin kelihatan sangat samar dan umum, tetapi tidak.
Dalam kajian DanThyr (Danish Thyroid) yang terkenal dari Denmark, 4 daripada 5 lelaki dan wanita dengan hipotiroidisme dilaporkan mengalami keletihan kronik. Ini sebenarnya nombor 1 yang paling sering dilaporkan gejala ( 2 ).
Keletihan dan kelemahan yang berlebihan boleh digambarkan sebagai keletihan yang melampau, di mana anda merasa terlalu lemah untuk melakukan aktiviti harian anda yang kerap. Ia juga merupakan tanda awal diabetes jenis 2 .

2. Berat badan atau kesukaran berat badan yang lebih besar

Kelebihan berat badan atau kesukaran berat badan yang lebih besar dengan hipotiroidismeApabila hormon tiroid mengawal metabolisme, tiroid yang tidak aktif sering membawa kepada kadar metabolisme yang rendah.
Hasilnya adalah kecenderungan untuk meningkatkan berat badan semasa perkembangan hypothyroidism yang teruk. Begitu juga, ini menjadikan berat badan lebih sukar.
Malah, satu kajian Denmark mengenai pesakit hipotiroidisme yang baru didiagnosis mendapati pesakit yang beratnya rata-rata 7 kg (15.4 lbs) lebih tinggi daripada kumpulan kawalan (mereka yang tidak mempunyai gangguan tiroid) ( 3 ).
Tetapi ternyata berat badan ini sebahagiannya disebabkan oleh pengekalan air teruk yang disebabkan oleh hormon tiroid yang rendah ( 4 ). Di samping metabolisme yang lebih perlahan dan tahap tenaga yang rendah, gejala-gejala ini berkumpul untuk memacu kenaikan berat badan berkaitan tiroid.

3. Anda baru berhenti merokok

Kajian selama 10 tahun mendapati ia menyebabkan purata 4-5 kg ​​keuntungan (9-11 lbs), yang sebahagian besarnya disebabkan oleh perubahan hormon yang berlaku selepas pemberhentian ( 5 ).
Salah satu perubahan hormon utama berkaitan dengan tiroid. Sebenarnya, anda mempunyai 6 hingga 7 kali ganda peningkatan risiko hipotiroidisme selepas berhenti merokok ( 3 ).
Atas sebab ini sesiapa yang mengalami kenaikan berat badan yang tidak diingini setelah berhenti merokok haruslah diuji fungsi tiroid.

4. Kehilangan ingatan dan "Brain Fog" adalah tanda hipotiroidisme

Kehilangan ingatan dan "Brain Fog" boleh menunjukkan masalah tiroidOtak adalah organ sasaran utama untuk hormon tiroid.Inilah sebabnya mengapa permulaan hypothyroidism (sebagai orang dewasa) boleh menjejaskan fungsi otak.
Percubaan klinikal dan kajian pencitraan fungsi otak mengesahkan bahawa hipotiroidisme maju dikaitkan dengan penurunan kognitif - sebahagian besarnya boleh diterbalikkan dengan rawatan ( 6 ).
Sebaliknya, hypothyroidism subklinikal (peringkat awal) tidak dikaitkan dengan masalah neuropsychiatrik utama, walaupun kajian menunjukkan defisit kecil (boleh balik) dalam memori dan fungsi eksekutif berlaku. Ini paling sering dijelaskan oleh pesakit seperti mengalami "kabus otak" .

5. Kulit terlalu kering

Adakah kulit anda sering kering dan gatal? Ke titik di mana ia kelihatan sangat jelas?
Kulit berlebihan kering sebenarnya merupakan tanda kedua hipotiroidisme yang paling biasa (62% daripada pesakit) menurut kajian DanThyr ( 3 ).
Perhatikan bahawa gejala ini boleh bertindih dengan tanda awal rintangan insulin .

6. Tahap kolesterol LDL tinggi boleh menjadi tanda amaran

Tahap kolesterol LDL yang tinggi boleh menjadi tanda peringatan hipotiroidPeningkatan bilangan zarah LDL (atau paras Apo-B) adalah faktor risiko yang diketahui untuk penyakit jantung .
Hormon tiroid dikenali untuk menjejaskan jantung dan saluran darah, dan berat bukti menunjukkan hypothyroidism (walaupun dalam peringkat awal) dikaitkan dengan peningkatan sederhana dalam kolesterol "buruk" LDL, paras Apo-B dan trigliserida ( 7 , 8 ) .
Terdapat beberapa mekanisme yang dicadangkan di belakang pautan ini, tetapi bagaimana hipotiroidisme yang berpengaruh terhadap risiko penyakit jantung dalam jangka panjang tidak difahami dan berpotensi dibesar-besarkan ( 9 ). Terdapat begitu banyak faktor gaya hidup lain yang mempengaruhi penanda kesihatan jantung ini.
Atas sebab ini, saya tidak menganggap LDL yang tinggi sendiri sebagai petunjuk hipotiroidisme yang kuat.

7. Sering nyeri otot dan kelembutan

Aduan yang biasa mengenai mereka yang mempunyai masalah tiroid yang tidak didiagnosis sering sakit otot.
Ia boleh dicirikan oleh kesakitan dan kesakitan jangka panjang dan meluas.Kesakitan ini selalunya tidak khusus untuk satu kawasan tertentu - sama seperti yang didiagnosis dengan fibromyalgia .
Malah, kedua-dua tiroid yang tidak aktif dan fibromyalgia boleh dikaitkan dengan intoleransi makanan (kemungkinan besar FODMAP ).

8. Tempoh haid tidak teratur boleh menjadi gejala tiroid yang tidak aktif

Tempoh haid tidak teratur boleh menjadi tanda hipotiroidismeAdakah anda tahu wanita dianggap 5 hingga 8 kali lebih mungkin daripada lelaki untuk mengalami masalah tiroid?
Satu gejala yang terkenal adalah perubahan besar pada panjang kitaran haid dan aliran darah, walaupun Amenorea .
Kajian mendapati bahawa 8-12% wanita dengan fungsi tiroid yang sihat mengalami tempoh yang tidak teratur, berbanding 23-68% wanita dengan hipotiroidisme ( 10 ).

9. Meningkatkan kepekaan terhadap kepanasan

Tiroid yang tidak aktif boleh mengganggu keupayaan semula jadi badan untuk mengawal suhu badan.
Ini boleh menyebabkan anda berasa lebih sejuk daripada biasa, terutamanya dalam keadaan di mana orang lain di sekeliling anda tidak merasakannya.

10. Rasa tidak selesa atau bengkak

Rasa tidak selesa leher atau bengkak adalah tanda tiroid yang tidak aktifLebih dari 50% pesakit dalam kajian DanThyr melaporkan bahawa ketidakselesaan leher adalah tanda hipotiroidisme ( 3 ).
Ketidakselesaan boleh disebabkan oleh keradangan sel-sel kelenjar tiroid, yang dikenali sebagai tiroiditis.Kelenjar sebenarnya boleh menjadi lebih kecil atau lebih besar (dikenali sebagai goitre), bergantung kepada penyebab gangguan itu.
Thyroiditis Hashimoto sebenarnya merupakan punca utama hipotiroidisme, dan kebanyakannya dijelaskan oleh pesakit sebagai sensasi "sesuatu di dalam tekak."

11. Sembelit adalah tanda dan gejala hypothyroidism

Sembelit adalah tanda dan gejala hypothyroidismSembelit adalah tanda yang sering dilaporkan, yang biasanya menyelesaikan selepas membetulkan ketidakseimbangan hormon tiroid.
Mekanisme di sebalik pautan ini tidak jelas, walaupun banyak yang dicadangkan adalah kerana sambungan usus.
Sama seperti kolesterol tinggi yang disenaraikan di atas, perhatikan bahawa sembelit kronik sendiri tidak mungkin menunjukkan hypothyroidism ( 11 ).

12. Merasakan rendah atau tertekan

Merasa rendah atau tertekanMasalah kesihatan mental seperti kemurungan , tekanan kronik dan kecemasan cenderung untuk bersentuhan dengan hipotiroidisme.
Sama ada ini adalah kesan langsung ketidakseimbangan hormon yang boleh dibahaskan walaupun, kerana gejala ini tidak dialami oleh semua pesakit ( 12 ).
Nampaknya lebih banyak hasil daripada banyak gejala hipotiroid yang tidak terkawal yang telah terkumpul dari masa ke masa untuk menjadikan kehidupan sengsara.

13. rambut menipis

Kehilangan rambut adalah salah satu gejala tiroid yang paling tidak ditakuti di kalangan wanita.
Ia berlaku apabila hormon tiroid tidak seimbang, dan sebenarnya boleh berlaku semasa kedua-dua hipotiroidisme (kurang aktif) dan hipertiroidisme (terlalu aktif).
Dalam kajian 100 wanita yang mengalami keguguran rambut, penyelidik menganggarkan bahawa hypothyroidism bertanggungjawab untuk 10% peserta ( 13).
Mujurlah majoriti kes rambut tumbuh semula apabila ketidakseimbangan tiroid dirawat.

Adakah anda mengalami tanda-tanda dan tanda-tanda tiroid yang tidak aktif?

Jika anda mempunyai tiroid yang tidak aktif, anda mungkin mengalami sebarang tanda amaran ini.
Secara umumnya, masalah cenderung berkembang secara perlahan dalam beberapa tahun. Ia benar-benar bergantung kepada keterukan kekurangan hormon tiroid dan tempoh masa yang anda miliki.
Anda perlu melihat doktor anda pada tahap TSH anda jika anda mengalami tiga atau lebih tanda-tanda ini, dan pastikan mendapatkan salinan hasilnya.
Share:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan